
به نام خدا
حضور فرهیختگان حاضر در این جمع و همکاران محترم سلام دارم
می خواستم در ابتدا، دلایل متعددی برای رشد و توسعه این انجمن برشمارم، اما شاید حضور یک بانو از این جمع در میان کابینه هیئت دولت، خود بهترین گواه باشد که بانوان این سرزمین برای اعتلا و اثبات توانمندیهایشان چه تلاش ها و فداکاری هایی که نکرده و نمی کنند.
این همایش تحت عنوان «زنان فعال اقتصادی با رویکرد رهبری زنان در کسب و کار و شبکه سازی»
بسیار بسیط است، از اینرو، اول در حوزه صنعت ساختمان که حرفه اصلی و تخصصی اینجانب هست به آن میپردازم.
حضور در اقتصاد، آن هم اقتصادِ ساختمان، برای بانوان این سرزمین، به دلایل فرهنگی همواره مشکل زاده بوده و هست.
هنوز پذیرش و حضور بانوان در کارگاه های ساختمانی با مشکلات فرهنگی مواجه است و جامعه عادت به پذیرش آنان در برخی از رشتهها همچون جوشکاری، گچکاری، لولهکشی، بتن و غیره را ندارد.
اما خوشبختانه بواسطه رشد کمی دانشگاه ها، در رشته راه و ساختمان و معماری، حضور زنان در این عرصه چشمگیرتر شده است. همه می دانیم که امروزه، بانوان شاغل در حوزه ساختمان، نقش مهمی در توسعه و پیشرفت صنعت ساختمان دارند.
اگرچه این صنعت به طور سنتی به عنوان یک حوزه مردانه شناخته میشود، اما در سالهای اخیر زنان با توانمندیهای خود، به تدریج وارد این عرصه شدهاند و در زمینههای مختلف از جمله مهندسی عمران، معماری، مدیریت پروژه، نظارت و طراحی به موفقیتهایی، چشمگیر دست یافتهاند.
هنوز، حضور فیزیکی زنان در کارگاهها و در رشته های عمدتا مردانه در ایران آماری نزدیک به صفر دارد، اما من بر این اعتقاد هستم که با اصلاح ساختار و بینش فرهنگی، این حضور رفته رفته در کنار سایر موارد پررنگ تر خواهد شد.
چنانکه در حال حاضر در حوزه مهندسی و معماری، بانوان مهندس و معمار در طراحی و اجرای پروژههای ساختمانی نقش مؤثری دارند. این افراد در طراحی نقشهها، مدیریت پروژهها و مشاورههای فنی نیز، مشارکت فعال دارند.
طراحی داخلی و دکوراسیون، عرصه ای است که بانوان در آن حضور قابل ملاحظه تری دارند، زنانِ بسیاری در زمینه طراحی داخلی ساختمانها و فضاهای تجاری یا مسکونی فعالیت دارند. این شغل به خلاقیت و توجه به جزئیات نیاز دارد و شاید به همین دلیل زنان زیادی به این رشته جذب میشوند.
این در حالی است که آموزش و پژوهش نیز شاهد حضور بانوان ایرانی است، بانوانِ مهندس و محقق در حوزه ساختمان همچنین در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی فعالیت میکنند و میتوانند در زمینه بهینهسازی مصالح، تکنیکهای ساخت و یا مدیریت ساخت و ساز، پژوهش انجام دهند.
به هرحال آنچه همه می دانیم این است که نگاه های فرهنگی به حضور زنان در این عرصه بویژه حضور فیزیکی در کارگاه ها عمده ترین مانع است که باید با فرهنگ سازی های دقیق از جمله برنامه هایی اینچنین(یعنی همین همایشی که در آن حضور داریم) بر این نگاه غلبه کرد و آنرا تغییر داد.
بر می گردم به موضوع اصلی این همایش،
در آنجا اوضاع کمی بهتر است.{رو به جمعیت و با لبخند}
حضور بانوان ایرانی، در عرصه اقتصاد، اشتغال و شبکه سازی و مدیریت و راهبری کاملا مشهودتر است.
نقش زنانِ فعال اقتصادی، در سالهای اخیر در حال تحول و گسترش است. به رغم چالشهای فرهنگی، اجتماعی و ساختاری، زنان ایرانی در عرصههای مختلف اقتصادی بهویژه در حوزههای مدیریت و شبکهسازی در حال پیشرفت هستند و تاثیرات قابل توجهی بر توسعه اقتصادی کشور گذاشتهاند.
این واقعیتی غیر قابل کتمان است که زنان، در حکمرانی اقتصادی کشور در سالهای اخیر توانستهاند در بخشهای مختلف اقتصادی حضور چشمگیری پیدا کنند. این حضور نه تنها در مشاغل دولتی بلکه در بخش خصوصی و کارآفرینی نیز قابل توجه است.
البته در عصری که به جرات می توانیم آنرا «عصر دیجیتال» بمانیم، اینترنت و شبکه های اجتماعی نقش مهمی در این امر ایفا کرده اند.
شبکه های اجتماعی مختلف نه تنها در مراکز استان، بلکه در دورترین مناطق کشور موجب ایجاد اشتغال شده اند.
من مطمئنم اگر سدی به نام فیلترینگ حذف شود زنان ، پویایی بیشتری در ایجاد اشتغال پایدار و شبکه سازی ایفا خواهند کرد.
براساس برخی از آمارها
{تغییر لحن } (اگرچه آمار ها در ایران متاسفانه چندان قابل اتکا نیستند، اما با اندکی خطا میتوانند چراغ راهی باشند)
عرض میکردم،
بر اساس آمارها، بیش از دو میلیون کسبوکار ایرانی در اینستاگرام فعالیت میکنند، از این تعداد کمتر از 20 در صد بر فروش حضوری تکیه دارند و بهطور کلی ۶۴درصد از این مشاغل فعال بر بستر اینستاگرام متعلق به بانوان است.
اگرچه این آمارها ممکن است هم اکنون و بعد از تاثیرات فیلترینگ دستخوش تغییر جدی شده باشد، بازهم این نکته غیرقابل کتمان نیست که حوزه دیجیتال ، به اشتغال، شبکه سازی و مدیریت و راهبری اجتماعی زنان کمک موثری کرده است.
در سالهای اخیر تعداد بانوان کارآفرین در ایران افزایش یافته است. آنان در بسیاری از صنایع و بخشها مانند فناوری اطلاعات، مد و طراحی، تولید صنایع دستی و کشاورزی فعالیت دارند.
آنان همچنین در قالب فعالیت های، مدیریتی در شرکتها و سازمانها بهویژه در بخشهای خصوصی و استارتاپها در حال گسترش و نفوذ فعال هستند.
در شرکت خودِ ما (شرکت مهندسی پژمان جوزی و همکاران) بسیاری از مشاغل مدیریتی و کارمندی بر عهده بانوان است و اتفاقا از موفق ترین بخش ها هم هستند.
در انجمن صنعت ساختمان که بعنوان رئیس آن ، مشغول بکار هستم نیز زنان نقش تاثیرگذار دارند.
البته، همچنان در کل کشور، درصد زنان در ردههای عالی مدیریتی نسبت به مردان کمتر است، اما زنان مدیر در صنایع و مشاغل مختلف از جمله بانکداری، تولید، مشاوره، تجارت، پزشکی و کادر درمان در حال رشد هستند.
نباید از این مهم غفلت کرد که شبکه سازی های اجتماعی و مدنی نقش بسزایی در حضور فعالانه بانوان در تمام عرصه ها داشته است. بانوان ایران زمین، در راستای پیشرفت و ارتقای موقعیتهای شغلی خود از شبکهسازیهای مؤثر استفاده میکنند.
شبکههای اجتماعی آنلاین مانند لینکدین، اینستاگرام، واتساپ، تلگرام و سایر پلتفرمها، از این جمله اند که آنها، ارتباطات خود را تقویت کردهاند و پروژهها و ایدههای نوآورانه خود را به نمایش میگذارند.
روش دیگر در این خصوص، تشکیل اتحادیه ها و انجمن های مردم نهاد است. که نمونه بارز آن، همین تشکلی است که برنامه امروز را برپا کرده است. برگزاری این رویداد ها و همایش ها، فرصتی برای ارتقای شبکهسازی، تبادل تجربیات و حتی جذب سرمایه برای پروژههای در دست اجرای آینده است.
این تمام ماجرا نیست، بلکه بانوان ایرانی در تعاملات جهانی ایران هم حضور و تاثیر گذاری دارند.
بازهم نمونه مشهود آن که نیاز به هر توضیح را غیر لازم می کند، سفر خانم دکتر مالواجرد وزیر محترم راه و شهر سازی به مسکو به همراه رییس جمهور است که مانع از حضور ایشان در این نشست پربار شد که البته سفرشان به روسیه، مایه خیر بیشتر برای ایران عزیزمان خواهد بود.
حضار محترم سخن کوتاه میکنم،
مقاومت بی معنا است. ما چه بخواهیم نخواهیم، بانوان حضور خود در اجتماع و عرصه های مدیریتی را بر جامعه تحمیل خواهند کرد، پس بهتر است از هم اکنون چالش های فرهنگی این حضور را بکاهیم.
هر مقاومتی نتیجه عکس می دهد. کسانیکه مخالف اشتغال پر رنگ بانوان بودند، با فیلتر شبکه های اجتماعی، همان عده را که در خانه و از طریق شبکه های مجازی مشغول کا رو فعالیت بودند را به عرصه جامعه کشاندند.
جامعه ایرانی باید ،
مقاومت های فرهنگی برای حضور بانوان در عرصه اجتماع را اصلاح کند،
دسترسی مناسب به منابع مالی برای آنان فراهم کند،
پرداخت مزد برای کارِ زنان و مردان را یکسان سازی کند،
حضور بانوان در رده های عالی مدیریتی را آسانتر کند
و در یک جلمه
در برابر جامعه بانوان ایرانی
چشم ها راباید شست، جور دیگر باید دید.
دیدگاهتان را بنویسید